Więcbork

Drogowe obiecanki marszałka

Robert Środecki, 17 październik 2019, 10:08
Średnia: 0.0 (0 głosów)
W ubiegły czwartek w Więcborku gościł marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, który spotkał się z mieszkańcami. Dyskutowano głównie o konieczności modernizacji kilku dróg wojewódzkich przebiegających przez gminę i planowanej obwodnicy Więcborka. Wizyta marszałka w tym konkretnym terminie nie była przypadkowa. Był to zgrabnie wyreżyserowany element kampanii wyborczej Iwony Kozłowskiej.
Drogowe obiecanki marszałka

Na spotkanie z marszałkiem przybyły osoby zainteresowane budową obwodnicy Więcborka

Drogowe obiecanki marszałka

Iwona Kozłowska i Piotr Całbecki, który złożył kilka obiecanek drogowych

O obwodnicy Więcborka w ostatnim czasie powiedziano i napisano prawie wszystko. Niedawno sejmik wojewodztwa kujawsko-pormorskiego podjął decyzję o umieszczeniu w Wieloletniej Prognozie Finansowej województwa zadania pod nazwą ,,Opracowanie Studium Techniczno- -Ekonomiczno-Środowiskowego dla Obwodnicy Więcborka”. Na to zadanie samorząd województwa zabezpieczy w budżecie 500 tys. zł. To dokument niebędny do rozpoczęcia procesu inwestycyjnego. – Zarząd dróg wojewódzkich właśnie ogłosił przetarg na wykonanie studium. Oferty można składać do 7 października. Opracowanie studium potrwa około 20 miesięcy. To jest pierwszy krok, ale niezbędny. Dopiero później będzie można przystąpić do opracowania dokumentacji technicznej – powiedział obecny na spotkaniu burmistrz Więcborka. Marszałek Piotr Całbecki odsłonił zebranym kulisy budowy dróg wojewódzkich i złożył kilka obietnic. – Unia Europejska wprowadziła niedawno nowe zasady, że wszystkie drogi w Polsce, które będą realizowane z udziałem środków unijnych, muszą mieć bardzo restrykcyjne parametry techniczne. My do tej pory tak wyśrubowanych parametrów nie stosowaliśmy. Nas nie będzie stać w nowej perspektywie finansowej na przebudowywanie długich ciągów dróg wojewódzkich zgodnie z tymi parametrami. Według nich 1 km drogi kosztuje 10 mln zł. Przechodzimy na zupełnie inny system modernizacji dróg wojewódzkich. Będą to remonty, a nie przebudowy. Będziemy je finansować ze środków własnych. Taki remont nie kosztuje 10 mln tylko od 1 mln do 2,5 mln zł za kilometr. W wielu przypadkach państwo będziecie niezadowoleni z takich realizacji, ale na nic innego nie będzie nas stać. Większość środków, którymi będziemy dysponować w nowej perspektywie finansowej, przeznaczymy na budowę obwodnic. Jedną z priorytetowych inwestycji jest obwodnica Więcborka. Drogi, które będziemy remontowali, będą sfrezowane i zostanie wykonana nowa nakładka. Dzięki temu będziemy mogli zrobić to bardzo szybko – oświadczył Piotr Całbecki. Marszałek dodał, że w przyszłym roku mogą się rozpocząć remonty wszystkich dróg wojewódzkich przebiegających przez Więcbork. – W ramach środków własnych zostanie zmodernizowane skrzyżowanie drogi 241 i drogi 189 (Wyzwolenia, Złotowska). Równolegle ogłosimy przetarg na remont całej drogi nr 241 prowadzącej aż do Tucholi. Wiosną przyszłego roku wykonamy ścieżkę rowerową do Runowa – obiecał marszałek. – Jedna z tych dróg, o których była mowa, będzie zrealizowana w bardzo wysokim standardzie, ponieważ znajduje się ona na mapie strategicznych dróg dla wojska. To jest potężna inwestycja. Na drogi wojskowe otrzymaliśmy z MON-u prawie 300 mln zł. Na odcinek, o którym mówię, pójdzie połowa tej kwoty – dodał Piotr Całbecki. Marszałek nie chciał zdradzić, o jaką drogę chodzi. Wiadomo jednak, że miał na myśli drogę wojewódzką nr 241 łączącą Tucholę z Sępólnem, Więborkiem i Mroczą. Burmistrz Więcborka wspomniał, że dzięki wzorowej współpracy z Nadleśnictwem Runowo jeszcze w tym roku będą miały miejsce działania dotyczące przeprowadzenia ścieżki rowerowej na terenach leśnych z Runowa do Więcborka i z Gabi do Więcborka. Ma to ułatwić poruszanie i poprawić bezpieczeństwo. 
Na spotkaniu padło wiele deklaracji i obietnic. Czas pokaże, czy uda się je spełnić. Do słów polityków, zwłaszcza przed wyborami, trzeba podchodzić z dużą rezerwą. Wielokrotnie nam, mieszkańcom powiatu, obiecywano rychłą budowę obwodnic Sępólna i Kamienia oraz modernizację drogo wojewódzkiej nr 241. Na pustych słowach się skończyło.