Naszym atutem jest marka

Przemysław Wilkowski, 11 czerwiec 2012, 14:11
Średnia: 0.0 (0 głosów)
Z Maciejem Kluczyńskim, prezesem Agromy, rozmawia Przemysław Wilkowski.
Naszym atutem jest marka

Maciej Kluczyński

> Jaka jest historia powstania firmy Agroma?
– Powstaliśmy na przełomie 1951 i 1952 roku. Przez 40 lat byliśmy jednostką filialną oddziału bydgoskiego. W 1994 roku Agroma Bydgoszcz zaczęła się prywatyzować i nasz oddział został pozostawiony samemu sobie. To, czy utrzymamy się na rynku, czy też nie, zależało wyłącznie od nas. Po 2 latach, w 1996 roku, sprywatyzowaliśmy się i od tego czasu aż po dziś jesteśmy spółką pracowniczą, która liczy 51 udziałowców. Na początku naszej działalności było trudno, bowiem nie posiadaliśmy tego, co miała Agroma Bydgoszcz.

>  Jak z Pańskiej perspektywy zmieniła się firma na przestrzeni ostatnich 10 lat ?
– W związku z tym, że staliśmy się spółką pracowniczą, aby się rozwijać i przeciwstawić się konkurencji innych firm, postanowiliśmy rozszerzyć nasze działania na wiele dziedzin. Przede wszystkim rozszerzyliśmy działalność w dziale części zamiennych. Posiadamy elementy do wszystkich maszyn rolniczych, jakie są w Polsce, a także części do ciągników takich jak np. ursus, MTZ. W tej sytuacji rozszerzyliśmy dział serwisowy. Mam tu na myśli gwarancję ciągników. Rozbudowaliśmy także cały dział H-3. Ponadto poszerzyliśmy ofertę sprzedaży środków ochrony roślin, nawozy, pasze, jak również sieć sprzedaży detalicznych. Wszystkie te czynności spowodowały, że jesteśmy silną firmą na rynku. Od 2 lat posiadamy sklep internetowy otwarty dzięki pomocy Unii Europejskiej, dzięki czemu zatrudniono 2 ludzi. Szybkość przeka u danego produktu naszej firmy drogą internetową jest imponująca. Zamawiając danego dnia rzecz, w kolejnym dniu otrzymujemy dany produkt.

> Jakimi priorytetami kieruje się Pan w prowadzeniu firmy?
– Przede wszystkim szeroki asortyment części zamiennych. Jeżeli rolnik przyjedzie do naszej firmy, musi otrzymać wszystko to, czego potrzebuje. Rozszerzyliśmy działy H-1, H-2, H-3, posiadamy wykwalifikowanych ludzi, którzy w każdym przypadku doradzą klientowi w zakupie produktu. Ważną sprawą jest pozyskiwanie do współpracy nowych podmiotów gospodarczych. Towar ma być zarówno dla ludzi zamożnych, jak i tych, którzy nie posiadają zbyt dużych środków. Do każdego klienta trzeba podejść w taki sposób, aby był zadowolony z naszych usług.

> Co odróżnia Agromę od konkurencji?
– Z całą pewnością marka. Firma Agroma liczy się na rynku już od wielu lat i w tym wypadku marka ma tu ogromne znaczenie. W dalszej kolejności tym, co nas odróżnia od innych firm, jest przystępna cena danego towaru, dostawa do klienta, szeroki asortyment. To wszystko się składa na to, aby zaspokoić potrzeby klienta i utrzymać markę.

> Jaką kadrą dysponuje firma?
– W firmie zatrudnionych jest 83 pracowników. Posiadamy przedstawicieli handlowych działów, jak i przedstawicieli handlowych w terenie. Dzięki działalności tych osób firma prosperuje i ma się dobrze na rynku. Perfekcyjność, wiedza i doświadczenie w tej branży jest największym atutem.

> Czy w ostatnich latach wzrosło zatrudnienie w Pana firmie?
– Zatrudnienie w naszej firmie było małe, a to z tego względu, że posiadamy stabilną, doświadczoną kadrę od wielu lat. Firma jest zawsze wypłacalna, na co nie mogą narzekać nasi pracownicy. Efektem naszej pracy jest to, że ludzie, którzy pracują w firmie, są zadowoleni z tego, jaką wykonują pracę i nie trzeba ich zbytnio motywować do działania. Pracownicy w naszej firmie są dyspozycyjni, solidnie i sumienie wykonują powierzone im zadania.

> Czy jest możliwość odbycia w Pana firmie stażu pracy?
– Tak, jest możliwość odbycia stażu w naszej firmie. Co roku mamy stażystów czy też praktykantów ze szkoły zawodowej. Obecnie w firmie jest szkolonych 10 uczniów z poszczególnych roczników. Nad tymi osobami czuwają ludzie, którzy mają doświadczenie, predyspozycje do nauczania zawodu. Dani uczniowie pracują najczęściej w serwisie, pomagają przy naprawach maszyn. Po skończeniu szkoły, czy też odbyciu stażu zdarzają się przypadki, że z najlepszymi pracownikami nawiązujemy dalszą współpracę.

> Czy w firmie przewidywane są w najbliższym czasie jakieś zatrudnienia?
– Na dzień dzisiejszy raczej nie przewidujemy zatrudnienia. Ewentualnie jeżeli by się pojawiła jakaś luka w naszej kadrze, to w tym wypadku możemy kogoś zatrudnić. Jesteśmy skłonni przyjąć osoby na staż, a to czy nawiążemy później dalszą współpracę, będzie zależało od tego, jak się dany pracownik sprawdzi w okresie stażowym.

> Co jest brane pod uwagę przy zatrudnieniu nowego pracownika?
– Na pewno przy zatrudnianiu pracownika w firmie bierzemy pod uwagę takie rzeczy jak: wykształcenie, doświadczenie, dyspozycyjność, praktykę i fachowość w kierunku, którym działa nasza firma. Mile widziana jest znajomość części maszyn rolniczych oraz znajomość podstawy komputerowej.

> Jakie są plany na przyszłość w firmie?
– Wizualizacja firmy, chcemy unowocześnić wygląd zarówno wewnątrz, jak i zewnątrz budynku. Kolejnym planem na przyszłość jest unowocześnienie serwisu i zaopatrzenie go w specjalistyczny sprzęt, jeszcze większa sprawność w wykonywaniu usług dla klientów. Cały czas szkolimy naszą kadrę poprzez różnego rodzaju kursy i programy, a wszystko po to, by każdy klient, który zleci nam usługę, był w pełni zadowolony z owoców naszej pracy.

> Dziękuję za rozmowę.