Sępólno

Obwodnica odjeżdża

Robert Lida, 07 listopad 2019, 09:33
Średnia: 0.0 (0 głosów)
Zmieniają się dyrektorzy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a wraz z nimi daty budowy obwodnic Sępólna i Kamienia. Najbardziej aktualna data to 2025 rok. Ogłosił ją w piątek dyrektor Radosław Kantak, który był gościem na sesji rady powiatu. Na przełomie listopada i grudnia wybrane zostaną warianty przebiegu obwodnic.
Obwodnica odjeżdża

Radosław Kantak

Odkąd zapadła decyzja o przygotowywaniu dokumentacji środowiskowej dla obwodnic Kamienia i Sępólna (to zadanie traktowane jest jako jedna inwestycja) i wpisaniu ich na podstawową listę modernizacji dróg krajowych, zmieniło się czterech dyrektorów bydgoskiego oddziału GDDKiA. Obecny – Radosław Kantak – jest również dyrektorem oddziału w Gdańsku. Niewykluczone, że w niedługim czasie na stałe zostanie w Gdańsku, a w Bydgoszczy będzie nowy dyrektor.
Radosław Kantak do Sępólna przyjechał ze swoim rzecznikiem prasowym Tomaszem Okońskim i naczelnikiem wydziału dokumentacji Lechem Grzelczakiem. Został poproszony o przedstawienie informacji o stanie zaawansowania prac nad naszymi obwodnicami.
– Obwodnice Sępólna i Kamienia są na liście podstawowej zadań inwestycyjnych i w tej materii nic się nie zmieniło. W ostatnich tygodniach nadeszło z Warszawy uzgodnienie raportu środowiskowego. Następnym krokiem będzie zwołanie zespołów oceny projektów inwestycyjnych, które wybiorą warianty przebiegu obwodnic. Powinno się to stać na przełomie listopada i grudnia. Oczywiście są warianty rekomendowane przez nas – mówił dyrektor Kantak.
Kolejny krok to złożenie raportów środowiskowych, które są na ukończeniu, oraz złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych. W tym miejscu pojawia się jednak poważna bariera czasowa. Decyzję dla obwodnicy Kamienia wydaje burmistrz i tutaj można być spokojnym, że nie potrwa to zbyt długo. Natomiast decyzję dla obwodnicy Sępólna wydaje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. – Mam pewne doświadczenie w kontaktach z RDOŚ i może to potrwać 12 miesięcy, czyli decyzji należy się spodziewać na przełomie 2020 i 2021 roku. Inwestycja ma być realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Do połowy 2021 roku chcielibyśmy ogłosić przetarg, a do końca tego roku wyłonić wykonawcę. Orientacyjny czas budowy to dwa i pół roku. Spodziewane zakończenie inwestycji to 2025, najdalej 2026 rok – mówił Radosław Kantak, podkreślając, że obwodnice Sępólna i Kamienia to najbardziej zaawansowana tego typu inwestycja w województwie kujawsko-pomorskim.
Dyrektor poinformował również, że trwają prace związane z przygotowaniem innych inwestycji na drodze numer 25: kompleksowa przebudowa odcinka Obodowo – Mąkowarsko, ,,przejścia” przez Niechorz oraz przebudowa skrzyżowania w Płociczu. Burmistrz Kamienia Wojciech Głomski pytał o konkretny termin inwestycji w Płociczu, o której mówi się od wielu lat, ale nie uzyskał odpowiedzi. Natomiast burmistrz Sępólna pytał o plany poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu w Piasecznie. Dyrektor Kantak odpowiedział, że to skrzyżowanie objęte jest projektem obwodnicy.
Jak widać, perspektywa budowy obwodnic to ciągle odległa przyszłość. Owszem, lokalne władze lobbują, zapraszają kolejnych dyrektorów, dopytują, ale decyzje w tej sprawie zapadają w Warszawie, a nie na poziomie samorządu. Może zmienić się rząd, może zabraknąć w budżecie państwa pieniędzy. Może być różnie. Niewykluczone, że prędzej niż Sępólno czy Kamień obwodnicy doczeka się Więcbork, ponieważ tam decyzje zapadają na poziomie samorządu województwa.