Kamień

Stacja turystyczna doceniona

Robert Środecki, 31 sierpień 2017, 13:25
Średnia: 0.0 (0 głosów)
Kolejny sukces kamieńskich „Śladowców” działających przy Gimnazjum Publicznym w Kamieniu. Poprzedni projekt realizowany przez podopiecznych Aleksandra Atamańskiego został dostrzeżony poza granicami powiatu. Dzięki temu „Śladowcy” realizują kolejne przedsięwzięcie finansowane ze źródeł zewnętrznych polegające na wydaniu publikacji.
Stacja turystyczna doceniona

Gimnazjalistki z Kamienia prezentują rower

Grupa „Śladowców” podczas prac

– Nasz projekt „Stacja turystyczna Kamień”, dzięki któremu zrobiliśmy samodzielnie 3 rowery z komponentów został doceniony. Dostrzegła go Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności i uznała go jako projekt wzorcowy. Dzięki temu otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 15 tys. zł na realizację kolejnego przedsięwzięcia. Już wkrótce chcemy wydać publikację, która pomoże każdemu zrobić taki sam projekt u siebie. Byliśmy w Warszawie na warsztatach i stworzyliśmy taką publikację, posiadamy już roboczą wersję, która wkrótce trafi do druku – mówi Kinga Swakowska z grupy „Śladowców”. – Mamy zamiar promować naszą publikację poza granicami powiatu. To jest takie abecadło naszych działań - co trzeba zrobić, żeby w swojej miejscowości zbudować ścieżkę historyczną albo co trzeba zrobić, żeby zbudować rowery. We wrześniu ukaże się 500 egzemplarzy. Będziemy zostawiali ją w bibliotekach i szkołach, miejscach ogólnodostępnych – mówi Aleksander Atamański, opiekun grupy. – Zrobiliśmy to po to, żeby ktoś to pociągnął dalej – dodaje Kinga.
„Sięgnęliście po tę publikację, a więc chcecie działać, rozwijać się, zrobić coś dla siebie i dla innych. My, czyli młodzieżowa grupa >>Śladowców>> składająca się z uczniów i absolwentów Publicznego Gimnazjum w Kamieniu Krajeńskim funkcjonująca przy Kamieńskim Towarzystwie Kulturalnym, zrealizowaliśmy już wiele własnych pomysłów. Jednym z nich był projekt, który chcemy wam zaproponować. Nazywał się >>Stacja Turystyczna Kamień>>. Postanowiliśmy przedstawić go w tej publikacji. Nasza grupa do tej pory przywróciła pamięci miasta żydowski Kirkut, cmentarz ewangelicki i synagogę. Wydaliśmy wiele reprintów przedwojennych pocztówek, a także album >>Memu miastu na do widzenia>>. Odnaleźliśmy mieszkańców dawnego pałacu w Radzimiu mieszkających obecnie w Argentynie, zasłużonych patriotów polskich odznaczonych tytułem honorowych mieszkańców Kamienia Krajeńskiego. Wszystkie działania przyniosły wiele satysfakcji, dlatego zrealizowaliśmy kolejne, które wam proponujemy. Przybliżymy wam, w jaki sposób można odkryć walory turystyczno-historyczne najbliższej okolicy poprzez tworzenie ścieżek rowerowych, pieszych, odkrywanie szlaków wodnych. Nauczymy was, jak wiele może zdziałać praca w grupie, umiejętność skutecznego planowania, zjednywania sobie innych, a także wiara we własne siły.
Naszą metodę możecie zastosować wszędzie, jest ona uniwersalna dla wszystkich środowisk. Możecie ją wykorzystać w całości lub tylko jej fragmenty. Wasza grupa powinna liczyć przynajmniej 15 osób, aby udało się zrealizować nasz pomysł. Pamiętajcie, że bardzo ważni są sprzymierzeńcy” – czytamy w słowie wstępnym publikacji stworzonej przez „Śladowców”.