Szkoła z laptopem jest dzisiaj na topie

Robert Lida, 29 marzec 2013, 23:22
Średnia: 0.0 (0 głosów)
Zespół Szkolno-Przedszkolny im. I Armii Wojska Polskiego w Kamieniu jest jedną z 25 szkół w województwie kujawsko-pomorskim, ktora realizuje rządowy program „Cyfrowa szkoła”. W ubiegły wtorek zorganizowano w Kamieniu konferencję, która podsumowała kilkumiesięczne działania związane z realizacją programu.
Szkoła z laptopem jest dzisiaj na topie

Pokaz możliwości tablicy interaktywnej. Lekcję prowadzi Aleksandra Bonk. Fot. Robert Lida

– W ramach programu do szkoły trafił sprzęt o wartości 181.150 złotych, z czego 138.000 to dofinansowanie z zewnątrz. Zakupiono m.in. 24 laptopy uczniowskie, 7 laptopów dla nauczycieli, 4 tablice z projektorami oraz inny osprzęt i oprogramowanie. Dziś nie ma odwrotu od tej technologii, a my musimy zdążyć wsiąść do właściwego wagonu, aby nie zostać w tyle. Myślę, że uczniowie i nauczyciele nie chcieliby teraz oddawać komukolwiek tego sprzętu, który otwiera nowe możliwości nauczania – mówiła Urszula Brycka, dyrektor Miejsko-Gminnego Zakładu Usług Oświatowych, rozpoczynając konferencję.
Szkoła w Kamieniu program realizuje pilotażowo, podobnie jak Zespół Szkół w Wąwelnie w gminie Sośno.
– To jest nowe wyzwanie, ale też konieczność. W budżecie wojewody są 93 miliony złotych na sprzęt dla pozostałych szkół w województwie. Najpierw jednak musimy zakończyć pilotaż – mówi Anna Łukaszewska, kujawsko-pomorski kurator oświaty, goszcząca w Kamieniu.
Do udziału w konferencji zaproszono również uczniów, nauczycieli, dyrektorów szkół z terenu powiatu, a także przedstawicieli szkół, w których również jest realizowany program „Cyfrowa szkoła”. Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Sławomir Borlik w swoim wystąpieniu mówił o tym, co zyskała szkoła, biorąc udział w tym programie. Mówił o korzyściach, sukcesach, ale także o zagrożeniach płynących z cyfryzacji szkoły.
– Stanęliśmy przed wielkim wyzwaniem. Otrzymaliśmy mnóstwo sprzętu. W pierwszej kolejności musieliśmy założyć w szkole szybki internet bezprzewodowy, następnie opracować kodeks pracy ze sprzętem oraz harmonogram korzystania z niego. Co zyskała szkoła i czym się różni od tradycyjnej? Na pewno stała się bardziej atrakcyjna dla uczniów. Kiedyś przekaźnikiem wiedzy był nauczyciel. Teraz on tylko wskazuje, jak i gdzie szukać wiedzy. To metoda odwróconej lekcji. To uczniowie prezentują nauczycielowi, czego się dowiedzieli na dany temat. Dzięki programowi mamy dostęp do nowych narzędzi pracy i nowych form pracy. Możemy też wymieniać doświadczenia z innymi placówkami – mówił Sławomir Borlik.
Jak szkoła w Kamieniu radzi sobie z dbałością o tak drogi i zaawansowany technologicznie sprzęt?
W przypadku laptopów przyjęto bardzo pomysłowe rozwiązanie. Uczniowi, który ma numer jeden w dzienniku, przypisany jest laptop numer jeden. Drugiemu drugi i tak dalej. W ten sposób każdy laptop ma najwyżej kilku użytkowników, których bardzo łatwo można zidentyfikować. Uczniowie mają tego świadomość i dbają o powierzony sprzęt.
Uczestnicy konferencji odwiedzili kilka klas, w których poznali praktyczne zastosowanie zakupionego sprzętu. Pracę z tablicą interaktywną na zajęciach z języka niemieckiego, z wykorzystaniem programu SMART, omówiła Aleksandra Bonk, która jest jednocześnie koordynatorem projektu „Cyfrowa szkoła” w Kamieniu. Omówiono również sposób pracy z multibokiem na lekcjach matematyki, wykorzystanie wizualizera na lekcji przyrody i języka polskiego.
Nie zapomniano również o zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem w sieci, a także wynikających ze zbyt długiego kontaktu z komputerem. O tych ostatnich opowiedzieli sami uczniowie w zabawnych scenkach i piosenkach.
Nauczyciele z kamieńskiej szkoły po wprowadzeniu w życie projektu zauważają większe zaangażowanie dzieci podczas lekcji oraz systematyczne przełamywanie oporu w wykorzystaniu sprzętu komputerowego. Trzeba jednak pamiętać o zachowaniu właściwych proporcji. Tradycyjne podręczniki i metody nauczania  mimo wszystko nie powinny wylądować w kącie. Szkoły w Kamieniu i Wąwelnie przecierają szlaki. Oby wnioski z ich pracy w programie pilotażowym były właściwe.