Powiat

Wybiorą warianty obwodnic

Robert Lida, 02 styczeń 2020, 11:21
Średnia: 0.0 (0 głosów)
W piątek 20 grudnia w Warszawie zbierze się działająca przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Komisja rozpatrzy Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe obwodnic Sępólna i Kamienia oraz wybierze konkretne warianty ich przebiegu.
Wybiorą warianty obwodnic

W tym miejscu będzie początek obwodnicy Kamienia

KOPI jest organem powołanym na mocy zarządzenia dyrektora generalnego GDDKiA i kierowanym przez jego zastępcę. Oprócz tego w skład komisji wchodzą dyrektorzy departamentów GDDKiA. W sumie jest to 15 osób. W posiedzeniach komisji biorą udział zapraszani goście, projektanci, eksperci, samorządowcy. Zaproszenie otrzymali również przedstawiciele gmin i powiatu sępoleńskiego.
– Do Warszawy jedziemy we trójkę: oprócz mnie burmistrz Sępólna i burmistrz Kamienia – mówi starosta Jarosław Tadych.
Zadaniem KOPI jest ocena poprawności rozwiązań zawartych w dokumentacji, a także wskazanie wariantu przebiegu planowanej inwestycji. Dla obwodnic Sępólna i Kamienia to punkt zwrotny. Do tej pory można było mówić o kilku wariantach, tak zwanych korytarzach ich przebiegu. Obowiązuje zasada, że w pracach koncepcyjnych należy uwzględnić co najmniej trzy warianty przebiegu. Tak też jest w przypadku wspomnianych obwodnic. Jeśli chodzi o Sępólno, to są nawet podwarianty. Dyrekcja w Bydgoszczy, która jest inwestorem, ma swoje preferowane rozwiązania, ale ostateczne decyzje są podejmowane w Warszawie. Jednocześnie KOPI analizuje ekonomiczne skutki wyboru poszczególnych wariantów. Goszczący niedawno w Sępólnie dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA Radosław Kantak przyznał, że w przypadku Kamienia wybór wariantu nie będzie trudny. Właściwie on sam się narzuca. Nieco gorzej jest w przypadku Sępólna, gdzie decydujące znaczenie mogą mieć skrajnie trudne warunki gruntowe w dolinie rzeki Sępolenki.
Pewne jest, że obwodnica Kamienia będzie się zaczynała na obecnym rondzie, które zostanie przebudowane, a właściwie wybudowane od nowa. Chodzi oczywiście o szerokość pierścienia, na którym nie mieszczą się ciężarówki. Już na etapie jego projektowania i budowy było wiadomo, że to początek przyszłej obwodnicy. Przygotowano nawet zjazd w jej kierunku, ale nie zadbano o właściwe parametry jezdni. To przykład bezmyślności i marnotrawstwa publicznych pieniędzy.
– Przy okazji przebudowy ronda będę chciał poruszyć sprawę połączenia ze stacją benzynową. Chodzi o to, aby kierowcy jadący od strony Sępólna mogli zjechać na stację jeszcze przed rondem, a nie tak jak obecnie za rondem – zapowiada burmistrz Kamienia Wojciech Głomski.
O decyzjach KOPI i przebiegu jej posiedzenia napiszemy w kolejnym wydaniu WK.
Kolejnym etapem inwestycji będzie zlecenie przygotowania dokumentacji budowlanej dla wybranych wariantów. Jak powiedział dyrektor Kantak, projektant będzie jednocześnie wykonawcą inwestycji. To tak zwany tryb „zaprojektuj i wybuduj”. Przypominamy również, że obwodnice Sępólna i Kamienia są traktowane jako jedna inwestycja.