Sępólno - Kamień

Zapadła decyzja w sprawie przebiegu obwodnic

Robert Lida, 04 czerwiec 2020, 10:29
Średnia: 0.0 (0 głosów)
Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych działająca przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podjęła ostateczną decyzję w sprawie tras, jakimi będą przebiegały obwodnice Sępólna i Kamienia. – Dalsze kroki zostaną podjęte po otrzymaniu decyzji środowiskowych – mówi Piotr Michalski, st. specjalista ds. komunikacji społecznej bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zapadła decyzja w sprawie przebiegu obwodnic

Skrzyżowanie drogi krajowej z drogą na Jastrzębiec. To tutaj będzie początek obwodnicy Sępólna

Obwodnice Sępólna i Kamienia wreszcie nabrały konkretnych kształtów. Do tej pory dyskutowano o kilku wariantach. Co prawda, mówiło się o wariantach preferowanych, ale nic nie było pewne. KOPI to ciało powołane zarządzeniem generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Kieruje nim jego zastępca, a w skład wchodzą dyrektorzy wszystkich departamentów dyrekcji. Poza tym w posiedzeniach komisji mogą brać udział przedstawiciele wojewody, marszałka, dyrekcji ochrony środowiska, policji, a także zainteresowani samorządowcy. Pierwsze posiedzenie komisji w sprawie obwodnic Sępólna i Kamienia odbyło się 20 grudnia, a wzięli w nim udział również starosta sępoleński, burmistrzowie Sępólna i Kamienia oraz komendant powiatowy policji. Spotkanie, które trwało 5 godzin, nie zakończyło się wyborem wariantów przebiegu obwodnic. Spisano protokół i zlecono dostarczenie dodatkowych danych, między innymi geologicznych. W ostatnich dniach zapadła długo oczekiwana decyzja.
– Komisja oceny projektów inwestycyjnych wskazała do dalszych prac warianty obwodnic Sępólna i Kamienia. Dla Kamienia jest to wariant W28, tzw. fioletowy, który mija miasto od zachodu i ma długość około 2,5 kilometra. Dłuższa ma być obwodnica Sępólna – 6,3 kilometra według wariantu W1CA, tzw. czerwonego. W tym przypadku przewidziano poprowadzenie drogi na wschód od miasta. Wnioski o wydanie decyzji środowiskowej zostały przekazane odpowiednio do burmistrza Kamienia i do regionalnego dyrektora ochrony środowiska w Bydgoszczy – mówi Piotr Michalski.
Decyzja środowiskowa to ostatni dokument, który należy uzyskać przed przystąpieniem do sporządzania projektu budowlanego. Niestety, to może potrwać. Przypominamy, że obwodnice Sępólna i Kamienia są traktowane jako jedna inwestycja. Na obecnym etapie proces inwestycyjny może się nieco „rozjechać”. Decyzję środowiskową dla obwodnicy Kamienia wydaje tamtejszy burmistrz i, jak zapewnia Wojciech Głomski, zrobi to jak najszybciej będzie to możliwe. Może to być kilka miesięcy. Natomiast decyzję dla Sępólna wydaje RDOŚ w Bydgoszczy i, jak twierdzą drogowcy z tamtejszego oddziału GDDKiA, może to potrwać nawet rok. Jeśli burmistrz Kamienia wyda swoją decyzję wcześniej, to i tak będzie ona musiała poczekać na tę sępoleńską. Dlaczego taką samą decyzję wydają różne organy? Odpowiedź jest prosta. W przypadku Sępólna obwodnica jest o wiele dłuższa i w sporym fragmencie przebiega przez cenną przyrodniczo dolinę rzeki Sępolenki.
Kiedy obydwie decyzje zostaną wydane, inwestor ogłosi przetarg w systemie zaprojektuj – wybuduj na przygotowanie dokumentacji budowlanej oraz realizację prac budowlanych. Oczywiście po drodze konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę. Sama budowa ma trwać 2 lata. Zatem realny termin oddania inwestycji do użytku to 2025 rok. Zakładając, że będą na to pieniądze. 

Obwodnica Sępólna ma przebiegać zgodnie z wariantem czerwonym

Obwodnica Kamienia będzie przebiegała według wariantu fioletowego (środkowego)