Bank prawdę ci powie
W dobie afer finansowych, które w tym roku zatrzęsły powiatem, należy zachować szczególną ostrożność. Najpierw trzeba się dowiedzieć z kim mamy do czynienia. Jest to szczególnie ważne w czasie pojawiania się nowych instytucji finansowych, których przeszłość i sytuacja finansowa są bliżej nieznane. Banki oraz rozmaite instytucje finansowe udzielające kredytów mają cały szereg obowiązków względem swoich klientów. Wynika to z prawa bankowego. Artykuł 111 ustawy mówi, że bank obowiązany jest ogłaszać w miejscu wykonywania czynności, w sposób ogólnie dostępny: stosowane stawki oprocentowania środków na rachunkach bankowych, kredytów i pożyczek, stosowane stawki prowizji i wysokość pobieranych opłat, terminy kapitalizacji odsetek, stosowane kursy walutowe, a przede wszystkim bilans z opinią biegłego rewidenta za ostatni okres podlegający badaniu. Banki i instytucje finansowe funkcjonujące na terenie powiatu sępoleńskiego zazwyczaj przestrzegają prawa, chociaż to stwierdzenie nie dotyczy wszystkich pracowników. Przyjrzeliśmy się z bliska jednej z nowych instytucji działającej w stolicy powiatu. Prawo bankowe jest tam przestrzegane. W zeszycie przy samym wejściu do biura znajduje się bilans za 2010 rok. Jest to ciekawa lektura, z której czytelnik może się dowiedzieć ile bank stracił lub zarobił w ubiegłym roku. W tym konkretnym przypadku gdańska firma, która pożycza pieniądze swoim klientom, straciła w jednym roku 33 miliony złotych. Gdy dodamy do tego straty z lat wcześniejszych, to minus sięga 90 milionów. Powyższe dane są wskazówką dla potencjalnych klientów. Piszemy o tym nie bez powodu. Większość naszych Czytelników nie zna w pełni swoich praw i przywilejów. Jednym z podstawowych obowiązków banków i biur kredytowych jest przejrzysta polityka finansowa, dlatego bilans zysków i strat jest taki ważny. W ogólnie dostępnym zeszycie powinna się również znaleźć informacja o składzie zarządu i rady nadzorczej banku oraz nazwiska osób upoważnionych do zaciągania zobowiązań w imieniu banku. Prawo bankowe jest jednoznaczne. Z jego zapisów wynika, że pomiędzy bankiem a klientem działa sprzężenie zwrotne. Obie strony mają wobec siebie obowiązki i wymagania. Warto je poznać przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy.