Co wiecie o pieniądzach?
Najsłabiej na finansach znają się najmłodsi respondenci (16-20 lat). Najlepiej oceniają się pod tym względem osoby w wieku 21-35 lat. Jak twierdzą wystarcza im tej wiedzy do podejmowania decyzji, niezależnie od posiadanego doświadczenia.
Informacji o finansach Polacy najchętniej szukają na stronach internetowych banków, towarzystw inwestycyjnych. Czerpią je także z codziennych rozmów, wymiany opinii. Istotną rolę w podejmowaniu decyzji finansowych odgrywają porady udzielane w rodzinie i kręgach przyjaciół. Ten ostatni trend dominuje wśród najmłodszych. Osoby starsze częściej szukają profesjonalnego doradztwa.
Blisko połowa Polaków dzieli się opiniami na temat banków w bezpośrednich rozmowach. Nie zawsze są one pozytywne. Lepsze dominują wśród młodszych pokoleń. częściej dzielących się również ze znajomymi informacjami o osobistej sytuacji finansowej. Najbardziej powściągliwe w tym względzie są osoby w wieku 51-70 lat. Nie lubią mówić, ile mają w portfelu. Gospodarowanie finansami uważają za sprawę, którą niechętnie chcieliby się dzielić z innymi.
Z badań wynika, że najbardziej pożądana wśród Polaków jest wiedza ułatwiająca codzienne funkcjonowanie w świecie finansów, podnosząca świadomość w zakresie „trików” stosowanych przez banki i „kruczków prawnych” w umowach zapisanych zwykle drobnym druczkiem. W teorii wiemy więc na co zwracać uwagę. W praktyce nie zawsze tę wiedzę stosujemy.
Pożądane są również informacje dotyczące oszczędzania: jak robić to najlepiej i najbezpieczniej.
Od kogo oczekujemy wiedzy o pieniądzach? Respondenci uznali, że obowiązek edukacji finansowej spoczywa głównie na szkołach średnich i wyższych. Szczególnie mocno podkreślają to najmłodsze pokolenia, oczekujące wsparcia w sposobach zarządzania własnym budżetem. Spore oczekiwania są też wobec Ministerstwa Finansów. Starsze pokolenia liczą w tym względzie głównie na telewizję.
Źródło:
„Pokolenia o finansach. W poszukiwaniu różnic i podobieństw, czyli przynależność pokoleniowa Polaków determinuje postawy wobec finansów”. Badanie przeprowadzone na zlecenie Banku Zachodniego WBK na 1017 osobowej grupie respondentów w wieku 16 – 70 lat, obejmującej cztery pokolenia (16 – 20 lat, 21 – 35 lat, 36 – 50 lat i 51 – 70 lat)