Powiat

Dziewięć firm chce budować krajówkę

Robert Środecki, 05 wrzesień 2024, 11:36
Średnia: 0.0 (0 głosów)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 25 z Obodowa do Mąkowarska. W wyznaczonym terminie zgłosiło się 9 firm zainteresowanych wykonaniem inwestycji. Wszystkie oferty są znacznie niższe niż kwota jaką inwestor zaplanował na sfinansowanie zadania. To oznacza, że przetarg w najbliższym czasie zostanie rozstrzygnięty.
Dziewięć firm chce budować krajówkę

Elementem inwestycji jest budowa obwodnicy w Dziednie

Dziewięć firm chce budować krajówkę

Droga krajowa nr 25 wymaga pilnego remontu

Droga krajowa nr 25, przebiegająca przez powiat sępoleński, w wielu miejscach wymaga pilnego remontu. Niedawno doszło tam do śmiertelnego wypadku z udziałem kilku pojazdów. Mógł się do tego przyczynić fatalny stan nawierzchni. W ubiegłym roku wykonano modernizację odcinka drogi w Niechorzu. Kilka miesięcy temu rozpoczęła się kompleksowa przebudowa krajówki na odcinku z Zamartego do Człuchowa, jednak mieszkańców powiatu sępoleńskiego najbardziej interesuje zniszczony odcinek z Obodowa do Mąkowarska. Przez dłuższy czas drogowcy nie byli w stanie precyzyjnie określić daty rozpoczęcia inwestycji aż do teraz. Na początku lipca bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na rozbudowę 9-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 z korektą przebiegu na wysokości Dziedna. „Prace obejmą odcinek pomiędzy skrzyżowaniami z drogą powiatową prowadzącą do Sośna oraz z drogą wojewódzką nr 237 w kierunku Tucholi. Droga częściowo pobiegnie nowym śladem, omijając Dziedno. Inwestycja znacząco podniesie komfort i bezpieczeństwo użytkowników drogi, a jej warunki techniczno-użytkowe zostaną polepszone. W szczególności chodzi o wymianę i wzmocnienie nawierzchni poprzez dostosowanie jej nośności do obciążeń do 11,5 t/oś. Zmienimy geometrię drogi, by dostosować ją do parametrów klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Dotyczą one m.in. wydzielonych pasów do skrętu w lewo, chodników, oświetlenia, zatok autobusowych, korekty łuków pionowych i poziomych. Obejście Dziedna i budowa chodnika w Mąkowarsku wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Na rozbudowywanym odcinku starej drogi zaprojektowano ciąg pieszo-rowerowy o nawierzchni bitumicznej oraz ekrany akustyczne. W zakres prac związanych z rozbudową wchodzi również przebudowa istniejącego i budowa nowego oświetlenia drogowego. Zostaną wykorzystane energooszczędne źródła światła typu LED. Zakłada się oświetlenie rejonów zabudowanych, obszarów skrzyżowań, przejść dla pieszych oraz miejsc do ważenia pojazdów” – czytamy w komunikacie GDDKiA dotyczącym zakresu planowanych prac. 
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyznaczyła termin składania ofert przez potencjalnych wykonawców na 6 sierpnia. – Termin otwarcia ofert został przesunięty na 26 sierpnia ze względu na dużą ilość pytań od wykonawców – mówił na naszych łamach Julian Drob, rzecznik prasowy GDDKiA w Bydgoszczy. Rzeczywiście, do inwestora wpłynęło ponad 100 różnych pytań od potencjalnych wykonawców, na które trzeba było w krótkim czasie odpowiedzieć. W poniedziałek w bydgoskiej siedzibie GDDKiA nastąpiło otwarcie ofert od wykonawców. – Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na wyczekiwaną rozbudowę tego odcinka. Osiem ofert mieści się w naszym budżecie przeznaczonym na realizację zadania, a ostatnia miała uszkodzony plik formularza – informuje GDDKiA. Drogowcy zaplanowali na sfinansowanie zadania polegającego na przebudowie 9 kilometrów drogi 107 mln zł. Najtańsza ze złożonych ofert opiewa na kwotę 86,181 mln zł, a najdroższa na kwotę 96,137 mln zł. To znacznie taniej niż pierwotnie zakładano. W siedzibie generalnej dyrekcji rozpoczął się proces badania i oceny ofert. Wszystko wskazuje na to, że przetarg zostanie niebawem rozstrzygnięty.
Mieszkańcy powiatu sępoleńskiego, zwłaszcza kierowcy regularnie podróżujący do Bydgoszczy, z niecierpliwością oczekują na realizację inwestycji, która przyczyni się poprawy komfortu i bezpieczeństwa. Najpierw jednak trzeba będzie zmagać się z utrudnieniami związanymi z przebudową drogi. Nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. Zawsze można skorzystać z trasy przez Więcbork i Mroczę. Czas dojazdu do stolicy województwa na pewno się nie wydłuży, ponieważ nie ma tam tak dużego ruchu jak na krajowce.