Ekonomik wysoko w rankingu
Ranking przygotowano już po raz czternasty. W takich zestawieniach ważna jest metodologia pozyskiwania danych. W tym przypadku proces odbywa się poza szkołami, które nie muszą zgłaszać się do rankingu i nie wypełniają żadnych ankiet. Wszystkie dane pochodzą z okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz uczelni wyższych. Przy ocenianiu poszczególnych szkół pod uwagę brane są wyniki egzaminów maturalnych oraz zawodowych, udział w olimpiadach przedmiotowych oraz opinia uczelni o absolwentach danej szkoły. W rankingu uwzględniono szkoły, w których do egzaminu maturalnego przystąpiło minimum 12 uczniów, a wyniki matury z języka polskiego oraz matematyki osiągnęły minimum 0,75 procent średniej krajowej. W przypadku techników wymagana jest przynajmniej 50-procentowa zdawalność z egzaminu zawodowego.
Organizatorzy przygotowali ranking ogólnopolski i podrankingi wojewódzkie z podziałem na licea ogólnokształcące i technika. W województwie kujawsko-pomorskim wśród liceów od lat niepodzielnie panuje Liceum Akademickie w Toruniu, które w rankingu ogólnopolskim zajmuje drugie miejsce. Drugie miejsce zajęło VI LO w Bydgoszczy (24. w kraju), a trzecie Katolickie Liceum Księży Palotynów z Chełmna (83. w kraju).
W pierwszej pięćdziesiątce nie ma przedstawicieli powiatu sępoleńskiego, ale panuje tu ostra konkurencja i trudno mierzyć się z dużymi ośrodkami.
W kategorii techników po raz kolejny na Kujawach i Pomorzu wygrało Technikum Elektroniczne w Bydgoszczy (4 w kraju). Drugie miejsce zajęło Technikum Elektryczne we Włocławku (15. w kraju), a trzecie Technikum Hotelarskie i Gastronomiczne w Bydgoszczy (19 w kraju). Na miejscu 25. z dorobkiem 53,05 punktów znalazły się technika działające przy Centrum Edukacyjnym w Więcborku, które w międzyczasie zmieniło nazwę. Dla porównania Technikum Żeglugi Śródlądowej z Nakła znalazło się na 30. miejscu. Podczas przygotowania rankingu stosowano następującą punktację: sukcesy w olimpiadach 20 proc., wyniki matur z przedmiotów obowiązkowych 30 proc., wyniki matur z przedmiotów dodatkowych 15 proc., wyniki egzaminów zawodowych 30 proc. i opinia akademicka 5 proc.
– Nie będę ukrywał swojego zadowolenia z takiego wyniku, tym bardziej że ranking powstał
na bazie obiektywnych danych z OKE. Uważam, że to sukces
i dowód na właściwą pracę całego grona pedagogicznego. Pewnie, że nie możemy się porównywać do liceów, ale nasze szkoły kształcą w konkretnych zawodach, więc rozdzielenie tych rankingów jest jak najbardziej słuszne. Okazuje się, że robimy to całkiem nieźle, mimo znanych wszystkim problemów w oświacie – mówi dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Więcborku, Sławomir Kulpiński.