Narodowe Czytanie „Lalki”
Już po raz czwarty odbyła się ogólnopolska akcja Narodowego Czytania. W zeszłych latach dotyczyła „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza, twórczości Aleksandra Fredry i „Trylogii” Henryka Sienkiewicza. W tym roku była to „Lalka” Bolesława Prusa. Organizacji wspólnego czytania podjęła się młodzież z Publicznego Gimnazjum w Kamieniu na czele z polonistką Iwoną Hajdasz. W Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury dzieje bohaterów dziewiętnastowiecznej powieści przybliżyli samorządowcy, nauczyciele i zaproszeni goście. Młodzież w skupieniu wysłuchała historii Stanisława Wokulskiego, Izabeli Łęckiej i Ignacego Rzeckiego. Sporo emocji wywołał quiz, w którym udział wzięła publiczność. Najwięcej poprawnych odpowiedzi udzielili sami czytający, za co otrzymali drobne nagrody. Gimnazjalistki przedstawiły również wyniki ankiety, którą przeprowadziły wśród młodzieży i dorosłych. Wbrew pozorom nie wypadła źle. Okazuje się, że spora większość dorosłych osób przeczytała „Lalkę” w całości. Niestety, młodzież przyznała, że zna treść powieści z opracowań i ekranizacji. Nie ma się co dziwić, ponieważ dzieło Bolesława Prusa nie jest obowiązkową lekturą w gimnazjum. – Sama po raz pierwszy miałam do czynienia z „Lalką” dopiero w szkole średniej. Powróciłam do niej po latach i muszę stwierdzić, że inaczej odbiera się książkę, gdy czyta się ją w dorosłym życiu. Do „Lalki” trzeba dojrzeć – przyznała dyrektor gimnazjum Hanna Atamańska. W Sępólnie, w pięknie udekorowanej Bibliotece Publicznej im. Jarosława Iwaszkiewicza, karty powieści Prusa czytali przebrani w dziewiętnastowieczne stroje samorządowcy z burmistrzem Waldemarem Stupałkowskim i starostą Jarosławem Tadychem na czele, a także młodzież z okolicznych szkół, nauczyciele oraz radni. Narodowe Czytanie ma za zadanie podtrzymywać kulturę czytelniczą i kulturę żywego słowa. Cieszy fakt, że w tę akcję tak chętnie angażują się młodzi ludzie. W dobie audiobooków, telewizji i Internetu spada zainteresowanie książką, co prowadzi do wtórnego analfabetyzmu coraz młodszych pokoleń. Obcowanie z arcydziełami literatury polskiej powinno zaszczepić szczególnie w młodzieży chęć do poznawania i pogłębiania wiedzy o literaturze.