Gmina Sępólno
Obwodnica przetnie użytek ekologiczny
Cały czas trwają prace „papierkowe” związane z budową obwodnicy Sępólna. Na ostatniej sesji rada miejska jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uzgodnienia przejścia obwodnicy przez użytek ekologiczny. W uchwale czytamy, że nie ma innych racjonalnych rozwiązań przebiegu planowanej obwodnicy.
W związku z planowaną budową obwodnicy Sępólna w ciągu drogi krajowej nr 25, która jest inwestycją celu publicznego, oraz ze względu na brak innych racjonalnych rozwiązań alternatywnych w szczególności łącznika z drogą wojewódzką nr 241 rada miejska wyraziła zgodę na jej przejście przez użytek ekologiczny zlokalizowany na działce położonej w Sikorzu. Realizacja inwestycji będzie wykonywana pod rygorem przestrzegania kilku warunków określonych w uchwale. Wszelkie prace związane z realizacją inwestycji mają być prowadzone z należytą dbałością i ostrożnością, w szczególności w celu niedopuszczenia do naruszenia zakazów obowiązujących na części użytku znajdującym się poza zakresem inwestycji, sprzęt wykorzystywany podczas prowadzenia prac budowlanych będzie w pełni sprawny (bez wycieków oleju lub płynów eksploatacyjnych), odpady powstające podczas prac budowlanych będą z terenu budowy usuwane na bieżąco, na obszarze użytku ekologicznego zakazane będzie składowanie materiałów budowlanych, przetrzymywanie i parkowanie sprzętu oraz tworzenie zaplecza socjalnego.
„Trasa planowanej obwodnicy Sępólna w ciągu drogi krajowej nr 25 przechodzi m. in. przez obszar użytku ekologicznego zlokalizowanego na działce położonej w miejscowości Sikorz w dolinie rzeki Sępolenki, który to przedmiotowa obwodnica przecina obiektem mostowym. Realizacja inwestycji spowoduje naruszenie zakazów zawartych w ustawie o ochronie przyrody. Jednakże zakazy nie dotyczą realizacji inwestycji celu publicznego. Z punktu widzenia interesów miasta Sępólna, najkorzystniejszymi wariantami przebiegu obwodnicy są warianty przebiegające przez przedmiotowy użytek ekologiczny. Realizacja wariantu nr 3 jest nieracjonalna i nie stanowi alternatywy dla innych wariantów, ponieważ wyeliminuje ruch tranzytowy tylko w części i nie zapewni właściwego połączenia z drogą wojewódzką nr 241. W materiałach do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został ujęty wariant nr 3, jednak jest on w praktyce wariantem niemożliwym do zrealizowania ze względu na docelowe rozwiązania komunikacyjne w regionie. Realizacja obwodnicy w wariantach, które wymagają przejścia przez użytek ekologiczny, daje możliwość realizacji łącznika pomiędzy projektowanym rondem na włączeniu wariantów do drogi krajowej nr 25 a drogą wojewódzką nr 241. Droga ta również prowadzi znaczący ruch przez centrum miasta (z dużym udziałem ruchu ciężkiego). Realizacja tego fragmentu drogi na długości ok. 1 km jako zadania samorządowego np. przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy lub Powiatowy Zarząd Dróg w Sępólnie pozwoli na dodatkowe odciążenie miasta i spowoduje wprzyszłości powstanie spójnego i funkcjonalnego układu drogowego. Realizacja obwodnicy w wariancie 3 spowoduje wyeliminowanie ruchu tranzytowego tylko w części i nie zapewni właściwego połączenia z DW 241” - czytamy w szczegółowym uzasadnieniu podjętej uchwały.
Budowa obwodnicy Sępólna ma sens tylko wtedy, kiedy połączy się ją z drogą wojewódzką nr 241, która biegnie w kierunku Więcborka, Nakła, Wągrowca i Rogoźna. Takie rozwiązanie pozwoli skierować pojazdy jadące od strony Więcborka na obwodnicę. Budowa łącznika dojdzie do skutku, gdy obwodnica będzie przecinać użytek ekologiczny, o którym mowa w uchwale. Jak widać, rozpoczęcie budowy wymaga mnóstwa papierkowej roboty. Opracowanie niezbędnej dokumentacji technicznej skutkującej uzyskaniem pozwolenia na budowę jest procesem długotrwałym.