Podatki prawie bez zmian
Zanim radni przystąpili do części roboczej sesji, wysłuchali informacji dotyczącej bezpieczeństwa na terenie gminy. Referował ją komendant powiatowy policji Krzysztof Różański, zastępca komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej Maciej Suchomski oraz prezes gminny Ochotniczych Straży Pożarnych Ryszard Badziński. Interesujące było wystąpienie komendanta Różańskiego, zwłaszcza że od 1 stycznia w Sośnie zlikwidowano posterunek policji. Budynek jest przygotowywany do sprzedaży przez Agencję Mienia Wojskowego. Zadania posterunku przejęli policjanci z Więcborka i Sępólna. Obawy dotyczące groźby wzrostu przestępczości na terenie gminy, wyrażone przed likwidacją posterunku, okazały się niepotrzebne. Wszystkie wskaźniki dotyczące liczby przestępstw czy wykroczeń, a także interwencji, są porównywalne z latami poprzednimi. Mieszkańcy zauważają za to zwiększoną liczbę patroli, także w godzinach nocnych.
– O to nam chodziło podczas tej reorganizacji, aby policjantów zza biurek wysłać na patrole. Do zapewnienia bezpieczeństwa w gminie Sośno ten budynek jest niepotrzebny – mówił Krzysztof Różański.
Rada Gminy podjęła dwie uchwały zmieniające zasady gospodarowania odpadami. W regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zmniejszono liczbę worków do selektywnej zbiórki odpadów oraz zmieniono ich kolorystykę. Od 1 stycznia 2014 r. zamiast pięciu worków będą obowiązywały trzy. Kolor żółty z przeznaczeniem do tworzyw sztucznych, metali, papieru i tektury oraz opakowań wielomateriałowych. Worek zielony będzie przeznaczony do szkła, a brązowy do odpadów ulegających biodegradacji i odpadów zielonych. Załącznik do kolejnej uchwały zawiera częstotliwość odbioru odpadów z terenu posesji. To m.in. pokłosie naszego artykułu dotyczącego sytuacji w Rogalinie. Obecnie, za wyjątkiem osiedla mieszkaniowego w Sośnie, zarządzanego przez Spółdzielnię Mieszkaniową, śmieci zmieszane wywozi się raz na sześć tygodni. To powoduje, że w niektórych miesiącach takiego wywozu nie ma w ogóle. Taka sytuacja nastąpi np. w grudniu. Zdaniem mieszkańców to zbyt rzadko. Radni zdecydowali, że wywozy śmieci zmieszanych będą realizowane raz w miesiącu.
Rajcy przyjęli również uchwałę w sprawie przyznawania diet sołtysom i zwrotu kosztów podróży służbowej. Poprzednia regulacja dotycząca diet pochodzi z 2008 roku. Sołtysi postulowali o zmianę sposobu przyznawania diet poprzez rozszerzenie listy kryteriów określających specyfikację poszczególnych sołectw. Nowa uchwała wchodzi w życie z mocą obowiązującą od 1 października br. Sołtysi będą teraz otrzymywali diety kwartalne, obliczane według następujących zasad:
400 zł za obsługę administracyjną i organizację spraw sołeckich, 36 gr od każdego stałego mieszkańca sołectwa (dane na podstawie ewidencji ludności Urzędu Gminy), 5 zł za każdy kilometr odległości, licząc od miejsca zamieszkania sołtysa do siedziby Urzędu Gminy, 35 zł za opiekę nad placem zabaw i terenem sportowo-rekreacyjnym w sołectwie, 35 zł za opiekę nad salą wiejską, 10 zł za każdy kilometr dróg gminnych prowadzących do siedlisk ludzkich w sołectwie, liczony zgodnie z planem zimowego utrzymania dróg gminnych. Na podstawie odrębnych przepisów sołtysom przysługuje inkaso od zbieranych podatków i opłat lokalnych. Właśnie podatkami i opłatami lokalnymi radni zajęli się w dalszej kolejności. Stawki podatków od nieruchomości wzrosną od nowego roku średnio o jeden procent. Podatek od środków transportu pozostanie bez zmian. Do dyskusji pozostała jedynie wysokość podatku rolnego.
– Będę wnioskował o utrzymanie tego podatku na dotychczasowym poziomie – powiedział nam wójt Leszek Stroiński.
Opłata za posiadanie psa wzrośnie z 28 do 30 złotych.
Tak jak informowaliśmy w ubiegłym tygodniu, radni podjęli uchwałę w sprawie zlecenia komisji rewizyjnej rozpatrzenia skargi na wójta i dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej. Ostateczny termin załatwienia skargi wyznaczono na 28 listopada 2013 roku.