Sępólno

Porozumienie w sprawie obwodnicy podpisane

Robert Środecki, 22 grudzień 2021, 10:34
Średnia: 0.0 (0 głosów)
W ubiegłą środę w Toruniu doszło do podpisania trójstronnego porozumienia pomiędzy samorządem województwa, powiatu sępoleńskiego i gminy Sępólno w sprawie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ,,małej obwodnicy” Sępólna. Nowy odcinek drogi pozwoli połączyć Grochowiec z planowanym rondem na drodze krajowej nr 25, będącym początkiem ,,dużej obwodnicy”. Dzięki tej inwestycji uda się wyprowadzić ruch tranzytowy z Poznania poza miasto.
Porozumienie w sprawie  obwodnicy podpisane

Pamiątkowe zdjęcie sygnatariuszy porozumienia

Porozumienie w sprawie  obwodnicy podpisane

Moment podpisania porozumienia

Budowa ,,dużej obwodnicy” Sępólna przy drodze krajowej nr 25 nie ma sensu, jeśli nie zostanie ona połączona z drogą wojewódzką nr 241 biegnącą w kierunku Więcborka, Nakła i Poznania. Dopiero wówczas uda się całkowicie wyprowadzić ruch tranzytowy poza miasto. Zawarte porozumienie jest pierwszym krokiem skomplikowanego procesu inwestycyjnego. W pierwszej kolejności opracowane zostanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla przebiegu nowego fragmentu drogi wojewódzkiej nr 241. Na podstawie uzyskanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji będzie można zlecić dalsze prace projektowo-wykonawcze. W kosztach przygotowania dokumentacji (szacowane na kwotę 300 tys. zł) solidarnie będą partycypowały samorządy województwa kujawsko-pomorskiego, powiatu sępoleńskiego oraz miasta i gminy Sępólno. 
– Wykorzystamy szansę, jaką daję budowa obwodnicy w ciągu drogi krajowej i dostosujemy do niej również układ dróg wojewódzkich. Nowa trasa nie tylko rozwiąże problem uciążliwego tranzytu. Poprawi również bezpieczeństwo mieszkańców i lepiej skomunikuje tereny inwestycyjne – mówi marszałek Piotr Całbecki. 
– Do budowy kujawsko-pomorskich obwodnic planujemy wykorzystać środki unijne na lata 2021-27. Warto jednocześnie podkreślić, że w oparciu o środki województwa w tym roku rozpoczęliśmy remonty innych odcinków tej trasy w powiecie sępoleńskim. Kierowcy korzystają już ze zmodernizowanych odcinków drogi wojewódzkiej nr 241 Więcbork-Zboże oraz Trzciany-Sikorz. Wzmocniliśmy jezdnię, odnowiliśmy oznakowanie i wykonaliśmy pobocza – dodaje wicemarszałek Zbigniew Sosnowski. 
– To jest długo oczekiwana dla Sępólna ,,mała obwodnica”, która wyprowadzi ruch z drogi wojewódzkiej nr 241 poza miasto. Będzie wlatywała w obwodnicę drogi krajowej nr 25. Realizacja tej obwodnicy jest równie ważna jak realizacje obwodnicy w ciągu drogi krajowej, ponieważ połowa ruchu tranzytowego przez Sępólno biegnie z Poznania, a druga połowa z kierunku Bydgoszczy. Realizacja jednego z tych zadań nie rozwiązuje problemu, natomiast realizacja obu zadań spowoduje, że ruch tranzytowy będzie mógł omijać miasto. Z badań, które były przeprowadzone, wynika, że przez Sępólno przejeżdża ponad 16 tys. pojazdów na dobę – mówi burmistrz Sępólna Waldemar Stupałkowski. 
Przygotowanie dokumentacji technicznej pozwalającej rozpocząć budowę 1,5-kilometrowego odcinka drogi potrwa około 2 lat. 
– Zakładamy, że szacunkowy koszt budowy ,,małej obwodnicy” Sępólna wyniesie około 20 mln zł. Pieniądze na ten cel są zagwarantowane – powiedział po podpisaniu umowy marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki. 
Do tej pory w sępoleńskim magistracie odbyło się kilka spotkań dotyczących budowy ,,małej obwodnicy” z udziałem drogowców oraz przedstawicieli władz województwa. Na jednym z nich wicemarszałek Zbigniew Sosnowski oświadczył, że samorząd województwa oczekuje finansowego wsparcia gminy i powiatu na każdym etapie realizacji inwestycji. Padały nawet konkretne kwoty. Mówiło się o pokryciu przez gminę i powiat 10% kosztów budowy. W tej chwili padają stwierdzenia, że środki na ten cel są zagwarantowane. 
Przez najbliższe miesiące wszystko może się wywrócić do góry nogami. Budowa ,,małej obwodnicy” jest konieczna. Na razie nikt nie jest w stanie stwierdzić, jak rozłożą się koszty realizacji tej inwestycji.