Sępólno
Pozwolenie na budowę za pół roku
Trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji projektowej małej obwodnicy Sępólna. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zapewnia, że wszystko będzie gotowe w połowie bieżącego roku. W listopadzie została wydana decyzja środowiskowa dla wymienionej inwestycji.
Mała obwodnica Sępólna o długości 1,5 kilometra ma przebiegać w korytarzu uzgodnionym w konsultacjach społecznych. Obwodnica połączy Grochowiec (drogą wojewódzką nr 241) z Siedliskiem, gdzie powstanie rondo, od którego zacznie się budowa nowego przebiegu drogi krajowej nr 25. Wybrany do realizacji wariant zakłada ominięcie farmy fotowoltaicznej od strony północnej i dodatkowo skomunikowanie drogą serwisową obszarów, dla których gmina opracowała miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W listopadzie 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy podpisał umowę o wartości 1,5 mln zł z pracownią Archidrog z Poznania na przygotowanie koncepcji i projektu obwodnicy wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zakończenie prac nad dokumentacją planowane jest w połowie 2025 roku. – Prace koordynujemy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która zrealizuje fragment obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 25. Dzięki tej inwestycji powstanie kompletny układ drogowy całkowicie wyprowadzający tranzyt z miasta – informuje marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki. W tegorocznym budżecie województwa na budowę małej obwodnicy Sępólna zabezpieczono 1,179 mln zł (393 tys. zł to środki własne województwa, a 786 tys. zł to dotacje powiatu i gminy). Te środki zostaną wydatkowane na płatność końcową za opracowanie dokumentacji. Szacunkowy koszt budowy małej obwodnicy Sępólna wynosi 2,615 mln zł, ale dopiero przetarg ujawni, czy ta kwota będzie wystarczająca.
Mała obwodnica Sępólna ma połączyć drogę wojewódzką nr 241 z drogą krajową nr 25, a docelowo z dużą obwodnicą omijającą miasto. Niestety Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma duże problemy z wyłonieniem wykonawcy. Przetarg został rozstrzygnięty już w kwietniu, ale od tego czasu trwa procedura odwoławcza. To sprawia, że proces inwestycyjny odwleka się w czasie.
Budowa obwodnicy Więcborka w 2026 roku
Wszystko wskazuje na to, że spośród miejscowości „trójmiasta krajeńskiego” to Więcbork doczeka się obwodnicy. Pierwsza łopata na budowie ma być wbita w 2026 roku.
W przeciwieństwie do obwodnic na drodze krajowej na planowanej budowie obwodnicy Więcborka wszystko idzie zgodnie z planem, który władzom miasta przekazał dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy Przemysław Dąbrowski. Aktualnie wyłoniona w przetargu spółka BAK z Bydgoszczy przygotowuje kompletną dokumentację projektową. Jej koszt zgodnie z umową to 2.161.706 zł.
– W tej chwili prowadzone są badania geologiczne. Jesteśmy w stałym i częstym kontakcie z firmą BAK i deklarujemy swoją pomoc w zakresie naszych możliwości – mówi burmistrz Więcborka Waldemar Kuszewski.
Spółka z Bydgoszczy swoją pracę ma wykonać do końca stycznia 2026 roku. Ma to być komplet dokumentów niezbędnych do ogłoszenia postępowania przetargowego na budowę obwodnicy Więcborka: projektu budowlanego, decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) oraz pozwolenia na budowę. Następnie ogłoszony zostanie przetarg na prace budowlane i jeśli jego rozstrzygnięcie będzie pozytywne, to jeszcze w 2026 roku ma ruszyć budowa obwodnicy. Należy założyć, że czas budowy to minimum dwa lata. Inwestycja ma być realizowana z udziałem środków unijnych.
... a Sępólna i Kamienia?
Budowa dwóch obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 25 coraz bardziej się oddala. Przyjęty wcześniej harmonogram prac jest już nieaktualny. Jak już informowaliśmy, w dniu 13 grudnia warszawski sąd miał się zająć skargą jednego z wykonawców na rozstrzygnięcie Krajowej Izby Odwoławczej podtrzymujące wynik przetargu, który jako wykonawcę dokumentacji projektowej oraz budowę obu obwodnic wskazał konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud ze Skierniewic. Sąd miał się zająć sprawą w październiku, ale termin przeniesiono na 13. grudnia. Termin 13 w piątek okazał się pechowy. Z nieznanych przyczyn został zniesiony i nie wyznaczono nowego. Podobno inwestor, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy, nie chce już dłużej czekać i, nie czekając na sądowe rozstrzygnięcia, pragnie podpisać umowę z wykonawcą. Miałoby to nastąpić w styczniu lub lutym 2025 r.