Segregacja na cmentarzu
Na posiedzeniu komisji gościła Maria Grochowska, prezes Zakładu Transportu i Usług, która przedstawiła informację dotyczącą utrzymania cmentarza. – Od kilku lat zarządcą cmentarza komunalnego w Sępólnie jest Zakład Transportu i Usług. Ogólna powierzchnia cmentarza przekracza 5 ha, powierzchnia ogrodzona to 3,2 ha. Na cmentarzu pochowanych jest 1588 osób. Ilość grobów znajdujących się na cmentarzu to 1372 – powiedziała Grochowska. Firma dobrze zarabia na administrowaniu cmentarzem pomimo wysokich kosztów wywozu śmieci.
– Wywóz nieczystości stałych z terenu cmentarza kosztuje nas od 1,7 do 3 tys. zł miesięcznie. Wszystkich pojemników o pojemności 1100 litrów na cmentarzu jest 7. Śmieci odbierane są w każdy piątek bez względu na pogodę. Mamy obawy, że opłaty wzrosną od przyszłego roku – dodała prezes ZTiU. Członkowie komisji gospodarki komunalnej doszli do wniosku, że spółka powinna przystąpić do segregacji śmieci na cmentarzu, tak jak odbywa się to w większych miastach. Betonowy boks znajdujący się za budynkiem zakładu pogrzebowego powinien być przeznaczony do odpadów zielonych (ususzonych wieńców i zwiędłych wiązanek kwiatów). Tego typu odpadów na każdej nekropoli jest najwięcej. Może takie działanie pozwoli zminimalizować koszty wywozu.