Stanisław Rohde odmłodniał
– Jak pan ocenia wyniki kontroli przeprowadzonej przez regionalną izbę obrachunkową w Urzędzie Miejskim?
– Kompleksowa kontrola przeprowadzona przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy dotyczyła wielu obszarów działalności gminy w tym: ustaleń ogólnoorganizacyjnych, księgowości i sprawozdawczości, dochodów i wydatków budżetowych, długu publicznego, przychodów i rozchodów budżetu, gospodarki mieniem komunalnym, rozliczenia finansowego jednostki samorządu terytorialnego z jego jednostkami organizacyjnymi oraz innych.
Ocena kontroli została dokonana w protokole kontroli, jak i wystąpieniu pokontrolnym. Z informacji, jaką uzyskałem od burmistrza, wynika, że zalecenia pokontrolne zostały wykonane w trakcie i po kontroli oraz podjęto działania mające na celu usunięcie źródeł powstałych nieprawidłowości.
– Zapowiedź skierowania sprawy przeciwko burmistrzowi i byłemu skarbnikowi do rzecznika dyscypliny finansów publicznych, jak dotąd, jest sprawą bezprecedensową w samorządach powiatu sępoleńskiego. Czy w związku z tym rada miejska i jej przewodniczący zamierzają podjąć jakieś kroki?
– Na dzień dzisiejszy nie jest mi znana zapowiedź skierowania sprawy przeciwko burmistrzowi i byłemu skarbnikowi gminy do rzecznika dyscypliny finansów publicznych. Burmistrz przedłożył mi informację o wynikach kontroli oraz odpowiedź dot. realizacji zaleceń pokontrolnych, którą przedstawiłem na obradach komisji rewizyjnej Rady Miejskiej w Sępólnie Kraj.
– Czy pana zdaniem bliska zażyłość pomiędzy burmistrzem i byłym skarbnikiem gminy mogła mieć wpływ na prowadzenie gminnej księgowości?
– Po przeanalizowaniu protokołu kontroli oraz wystąpienia pokontrolnego nie sposób wskazać takiego powiązania czy wpływu.
– Czy coś stoi na przeszkodzie, aby komisja rewizyjna sprawdziła informacje, które mówią, że po odejściu Urszuli Lange z Urzędu Miejskiego w Sępólnie drastycznie spadła liczba wyjazdów służbowych burmistrza, co rodzi określone wnioski?
– Nie ma formalnych przeszkód aby komisja rewizyjna dokonała sprawdzenia w dowolnym zakresie wyjazdów służbowych burmistrza.
– Czy fakt, że człowiek, który otrzymał tytuł biznesmena roku województwa kujawsko-pomorskiego i który inwestuje w kilku gminach, określa gminę Sępólno jako wyjątkowo nieprzyjazną biznesowi oraz mówi, że tak słabego burmistrza jeszcze nie widział, nie jest powodem do troski dla rady miejskiej i jej przewodniczącego?
– Nie byłem świadkiem, nie słyszałem zacytowanej w pytaniu wypowiedzi, dlatego nie mogę się do niej odnieść.
– Burmistrz na jednej z sesji publicznie stwierdził, że nie musi realizować wniosków komisji. Skoro tak, to po co w ogóle te komisje się zbierają?
– Cytuję wypowiedź burmistrza z XVI sesji Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim, która odbyła się w dniu 29 grudnia 2011r.: „Złożenie wniosku nie jest jednoznaczne z tym, że będzie on zrealizowany”. Poprosił, aby radni o tym pamiętali. ,,Wnioski mogą padać różne, ale o tym, czy będą one realizowane, czy nie, decyduje organ wykonawczy, czyli burmistrz”. Nie wszystkie wnioski są realizowane, ale część z nich jest wykonywana. Są na to potwierdzenia w sołectwach i w zarządach osiedli. Nie da się wszystkiego zrealizować, ale większość wniosków składanych przez radnych jest sukcesywnie realizowana.”
Według mojej wiedzy wnioski z komisji rady miejskiej są w większości realizowane, komisje realizują nałożone na nie zadania zgodnie z przepisami prawa i Statutem Gminy Sępólno Kraj.
– Radni nieustannie narzekają na współpracę z burmistrzem, na to, że ich ignoruje. Dlaczego przewodniczący rady nie staje po ich stronie?
– Po sygnale dot. realizacji wniosków, z mojej inicjatywy zostało zorganizowane spotkanie burmistrza z udziałem przewodniczącego rady oraz przewodniczących komisji Rady Miejskiej w Sępólnie Kraj., podczas którego wyjaśniono zasady współpracy w zakresie realizacji wniosków komisji. Więcej sygnałów po tym spotkaniu nie odnotowałem.
– Czy zdaje pan sobie sprawę, że burmistrz Stupałkowski oszukał wyborców, zatajając w wyborczej informacji o sobie właściwą ilość dzieci?
– Nie stwierdzono faktu jakiegokolwiek oszustwa wobec wyborców, a mi nic nie wiadomo, aby taki fakt miał miejsce.
– Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do kompetencji przewodniczącego rady należy wyłącznie organizowanie pracy rady i prowadzenie jej obrad. Czy zgadza się pan z poglądem, że nieustannie wykracza pan poza obszar nakreślony przez zapis ustawy?
– Jako przewodniczący Rady Miejskiej w Sępólnie wypełniam moje obowiązki, a wszelkie działania podejmuję na podstawie i w granicach prawa.
Pytania zadawali: Robert Lida i Piotr Pankanin