Ile kosztuje lokalna administracja?

Robert Środecki, 13 styczeń 2013, 04:14
Średnia: 0.0 (0 głosów)
Radni powiatowi zwracają uwagę na rosnące koszty utrzymania urzędów administracji samorządowej. W tym roku zakup materiałów biurowych i wyposażenia oraz wynagrodzenia i pochodne urzędników wszystkich gmin i powiatu pochłoną około 15 milionów złotych. Pod każdym względem najdroższą jednostką samorządu terytorialnego jest starostwo powiatowe w Sępólnie.
Ile kosztuje lokalna administracja?

Andrzej Chatłas (na zdjęciu) i Edward Maziarz pokusili się o zestawienie danych z kilku ostatnich lat i udowodnili, że wynagrodzenia i pochodne rosną w zastraszającym tempie. Fot. Robert Środecki

Według danych zawartych w tegorocznym budżecie powiatu roczne utrzymanie starostwa będzie kosztowało 3.826 mln zł. To znacznie więcej niż w roku ubiegłym. Drugim najdroższym urzędem jest sępoleński magistrat. Na wynagrodzenia i pochodne oraz zakup materiałów zabezpieczono w tegorocznym budżecie gminy 3.398 mln zł. Urząd Miejski w Więcborku pochłonie w tym roku 2.690 mln zł. Nieco mniej około 2.5 mln zł będzie kosztowało utrzymanie Urzędu Miejskiego w Kamieniu. Najtańszą jednostką samorządu terytorialnego jest od wielu lat Urząd Gminy w Sośnie. Na jego roczne utrzymanie w tegorocznym budżecie zaplanowano 1.807 mln zł.
Urząd Miejski w Więcborku pochłonie w tym roku 2.690 mln zł. Nieco mniej około 2.5 mln zł będzie kosztowało utrzymanie Urzędu Miejskiego w Kamieniu. Najtańszą jednostką samorządu terytorialnego jest od wielu lat Urząd Gminy w Sośnie. Na jego roczne utrzymanie w tegorocznym budżecie zaplanowano 1.807 mln zł. Łącznie zaspokojenie podstawowych potrzeb lokalnej administracji pochłonie 14,22 mln zł. Średnio utrzymanie każdego z urzędów jest o 200 - 300 tys. zł droższe niż przed rokiem.
Odrębnym paragrafem budżetowym są wydatki związane z utrzymaniem radnych. W tym zestawieniu także prym wiedzie powiat sępoleński. Rocznie na utrzymanie rady powiatu w budżecie trzeba zabezpieczyć 297 tys. zł. Utrzymanie radnych w Więcborku, Kamieniu i Sośnie kosztuje od 104 do 140 tys. zł w skali roku. Na utrzymanie Rady Miejskiej w Sępólnie w gminnym budżecie trzeba zabezpieczyć prawie ćwierć miliona złotych. Zaspokojenie wszelkich potrzeb 15 radnych ma w tym roku kosztować 241 tys. zł. Gdy zestawi się wszystkie wydatki związane z utrzymaniem radnych, to okaże się, że w całym powiecie samorządy wydają na ten cel ponad 900 tys. zł. Z prostej kalkulacji wynika, że koszt utrzymania jednego radnego w powiecie sępoleńskim wyniesie w tym roku 11.688 zł.
Wynagrodzenia i pochodne pracowników starostwa powiatowego i jednostek podległych powiatowi były omawiane podczas ostatniej sesji rady powiatu. Radni Andrzej Chatłas i Edward Maziarz pokusili się o zestawienie danych z kilku ostatnich lat i udowodnili, że wynagrodzenia i pochodne rosną w zastraszającym tempie. – Czy wzrost wynagrodzeń musi następować tak szybko? - pytał starostę przewodniczący komisji oświaty. Edward Maziarz poszedł krok dalej, nawołując do zaciskania pasa i szukania oszczędności. Jeśli jednostki samorządu terytorialnego nie będą szukały sposobów minimalizacji kosztów zatrudnienia, to niebawem budżety będą przejadane. Jaskrawym przykładem jest powiat sępoleński, gdzie tegoroczne wydatki zaplanowano na poziomie 52 mln złotych. Ponad połowę tej kwoty, bo aż 29 mln zł, pochłoną wynagrodzenia i pochodne.

Komentarze do artykułu
Dodaj komentarz
Najczęściej czytane
W Więcborku odbył się niecodzienny ślub. Przed ołtarzem...
A więc jednak szowinizm. Tego, co wydarzyło się w trakcie meczu 22....
– Kilka tygodni temu pisaliście o apelu samorządowców w sprawie...
Najwyżej oceniane
Sprawa lip rosnących przy ulicy Dworcowej w Kamieniu wciąż budzi...
Lidze powiatowej nareszcie towarzyszyło słońce. Wprawdzie jeszcze...
Rada Miejska w Sępólnie nie zgodziła się na budowę kościoła na...