Obwodnica odjeżdża
Odkąd zapadła decyzja o przygotowywaniu dokumentacji środowiskowej dla obwodnic Kamienia i Sępólna (to zadanie traktowane jest jako jedna inwestycja) i wpisaniu ich na podstawową listę modernizacji dróg krajowych, zmieniło się czterech dyrektorów bydgoskiego oddziału GDDKiA. Obecny – Radosław Kantak – jest również dyrektorem oddziału w Gdańsku. Niewykluczone, że w niedługim czasie na stałe zostanie w Gdańsku, a w Bydgoszczy będzie nowy dyrektor.
Radosław Kantak do Sępólna przyjechał ze swoim rzecznikiem prasowym Tomaszem Okońskim i naczelnikiem wydziału dokumentacji Lechem Grzelczakiem. Został poproszony o przedstawienie informacji o stanie zaawansowania prac nad naszymi obwodnicami.
– Obwodnice Sępólna i Kamienia są na liście podstawowej zadań inwestycyjnych i w tej materii nic się nie zmieniło. W ostatnich tygodniach nadeszło z Warszawy uzgodnienie raportu środowiskowego. Następnym krokiem będzie zwołanie zespołów oceny projektów inwestycyjnych, które wybiorą warianty przebiegu obwodnic. Powinno się to stać na przełomie listopada i grudnia. Oczywiście są warianty rekomendowane przez nas – mówił dyrektor Kantak.
Kolejny krok to złożenie raportów środowiskowych, które są na ukończeniu, oraz złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych. W tym miejscu pojawia się jednak poważna bariera czasowa. Decyzję dla obwodnicy Kamienia wydaje burmistrz i tutaj można być spokojnym, że nie potrwa to zbyt długo. Natomiast decyzję dla obwodnicy Sępólna wydaje Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. – Mam pewne doświadczenie w kontaktach z RDOŚ i może to potrwać 12 miesięcy, czyli decyzji należy się spodziewać na przełomie 2020 i 2021 roku. Inwestycja ma być realizowana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Do połowy 2021 roku chcielibyśmy ogłosić przetarg, a do końca tego roku wyłonić wykonawcę. Orientacyjny czas budowy to dwa i pół roku. Spodziewane zakończenie inwestycji to 2025, najdalej 2026 rok – mówił Radosław Kantak, podkreślając, że obwodnice Sępólna i Kamienia to najbardziej zaawansowana tego typu inwestycja w województwie kujawsko-pomorskim.
Dyrektor poinformował również, że trwają prace związane z przygotowaniem innych inwestycji na drodze numer 25: kompleksowa przebudowa odcinka Obodowo – Mąkowarsko, ,,przejścia” przez Niechorz oraz przebudowa skrzyżowania w Płociczu. Burmistrz Kamienia Wojciech Głomski pytał o konkretny termin inwestycji w Płociczu, o której mówi się od wielu lat, ale nie uzyskał odpowiedzi. Natomiast burmistrz Sępólna pytał o plany poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniu w Piasecznie. Dyrektor Kantak odpowiedział, że to skrzyżowanie objęte jest projektem obwodnicy.
Jak widać, perspektywa budowy obwodnic to ciągle odległa przyszłość. Owszem, lokalne władze lobbują, zapraszają kolejnych dyrektorów, dopytują, ale decyzje w tej sprawie zapadają w Warszawie, a nie na poziomie samorządu. Może zmienić się rząd, może zabraknąć w budżecie państwa pieniędzy. Może być różnie. Niewykluczone, że prędzej niż Sępólno czy Kamień obwodnicy doczeka się Więcbork, ponieważ tam decyzje zapadają na poziomie samorządu województwa.
Zaloguj się lub Zarejestruj aby dodać komentarz.