Ucierpią rodziny wielodzietne
Obrady sośnieńskich radnych na zakończenie roku trwały dłużej niż zwykle bywało. Tego dnia po zaprezentowaniu przez przewodniczących komisji sprawozdań z obrad przyszedł czas na uchwalenie budżetu gminy na 2013 rok, czyli odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem, odczytanie wniosków nieuwzględnionych w projekcie budżetu oraz przedstawienie opinii komisji finansowej w sprawie projektu budżetu. Wójt Leszek Stoiński odczytał opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej. Chcieliśmy zaprezentować treść owego pisma, jednakże sośnieńscy urzędnicy nie pozwolili na udostępnienie kopii opinii RIO, która podczas sesji została zaprezentowana zebranym w całości. Gdzie tu tajemnica? Z tego, co udało nam się zanotować podczas prezentacji, wiemy, że opinia była pozytywna, jednakże różniła się od zaprezentowanego przez urząd budżetu.
Mimo kilku drobnych błędów w datach przygotowanych uchwał, podczas głosowania wszyscy radni byli jednogłośnie ,,za”. Z uchwały zaprezentowanej przez panią skarbnik Elżbietę Romot wynika, iż ustalono łączną kwotę dochodów budżetu na 2013 rok i jest to 14.524.844,42 zł, z czego dochody bieżące wynoszą 14.307.823,42 zł, a dochody majątkowe 217.021,00 zł, w tym: sprzedaż gminnego majątku w kwocie 112.000,00 zł, dotacje i środki na finansowanie inwestycji z udziałem środków z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w kwocie 70.021,00 zł. Wydatki budżetu na 2013 rok zamknęły się w kwocie 16.324.844,42 zł, z czego wydatki bieżące wyniosą 13.915.144,42 zł, a wydatki majątkowe 2.409.700,00 zł. Deficyt budżetu w kwocie 1.800.000,00 zł zostanie sfinansowany przychodami z tytułu zaciągniętych kredytów na rynku krajowym w kwocie 1.000.000,00 zł oraz zaciągniętych pożyczek na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w kwocie 800.000,00zł. Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych to kwota 64.000,00 zł. 62.000,00 zł to wydatki na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Na wydatki z tytułu realizacji zadań określonych w gminnym programie przeciwdziałania narkomanii przeznaczono 2.000,00 zł. W budżecie zabukowano także rezerwy: ogólną w kwocie 101.300,30 zł oraz celową w kwocie 70.000,00 zł z przeznaczeniem w całości na zarządzanie kryzysowe. Podczas sesji jednogłośnie przyjęto uchwały: w sprawie zmian w budżecie gminy na 2012 r., w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej budżetu gminy Sośno na lata 2012-2023; w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii; w sprawie zmiany uchwały w sprawie utworzenia ZGK w Sośnie; w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Sośno, w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sośno; w sprawie ustalenia wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wiele kontrowersji i trudności przyniósł urzędnikom i radnym sposób i zakres świadczenia usług w kwestii odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę. Radni ustalili, iż za odpady komunalne niesegregowane stawka od każdego członka rodziny wyniesie 10 zł. Za segregowane zaś 5 zł. Ustawa śmieciowa jest tak skonstruowana, iż ucierpią na niej najbardziej rodziny wielodzietne. Najgorsze jest to, że żaden mieszkaniec gminy nie może liczyć na finansowe wsparcie ze strony urzędu. Spowodowane jest to tym, iż wywóz odpadów komunalnych musi w całości zostać opłacony z wpływów od mieszkańców gminy. Jest to po prostu niezgodne z prawem. Szansą na utrzymanie takiej stawki, jaką ustalili radni, jest ta firma, która podczas przetargu zaproponuje najniższą kwotę, która nie pozwoli na podwyżkę i tak uderzającej po kieszeni rodzin wielodzietnych sumy. Miejscem docelowym odpadów komunalnych z gminy Sośno jest wysypisko w Bladowie.
Podczas sesji głos zabrał ostatni kierownik posterunku w Sośnie Ryszard Syldatk. Dziękował za 3 letnie wsparcie i nienaganną współpracę z urzędem. – Gdy zaczęliśmy się jednoczyć z mieszkańcami gminy Sośno i ta współpraca zaczęła przynosić obopólne korzyści, czas odchodzić – ubolewał. Wójt Leszek Stroiński nie szczędził słów uznania wobec policjantów sośnieńskiego posterunku. Tego dnia na sesji zjawił się także wiceprzewodniczący Rady Powiatu Sępoleńskiego Henryk Dąbrowski. Aby rozliczyć się z całorocznej służby w radzie, przedstawił wszystkie sprawy, którym udało mu się sprostać na rzecz gminy Sośno i jej mieszkańców w ubiegłym roku. Radna Wanda Gackowska, korzystając z okazji skierowała w kierunku wiceprzewodniczącego serię spraw niecierpiących zwłoki. Zabiegała o interwencję w sprawie dojazdów bezrobotnych do Powiatowego Urzędu Pracy w Sępólnie. Podkreślała, że tanim i łatwiejszym sposobem rozliczania bezrobotnych będzie dojazd pracowników urzędu pracy do wytyczonego miejsca w gminie Sośno. Radna Gackowska ubolewała także na zagrożenie czyhające na użytkowników drogi powiatowej. Mowa o suchych konarach wiszących nad jezdnią. Radna nie omieszkała także przypomnieć, że gmina Sośno jest całkowicie odcięta od miasta wojewódzkiego. Radny Dąbrowski i wójt Stroiński zapewniali, że zrobią wszystko, co w ich mocy, aby pomóc w polepszeniu i bezpieczeństwu mieszkańców gminy. Na zakończenie przewodniczący rady gminy Stanisław Paszylk ubolewał na naganne funkcjonowanie sępoleńskiego KRUS-u. Wójt zapewniał, że skieruje pismo do kierownika tej jednostki. Na zakończenie, z uwagi na zbliżający się Nowy Rok, wszyscy uczestnicy spotkania piątkową sesję zakończyli lampką szampana.
Zaloguj się lub Zarejestruj aby dodać komentarz.