Bydgoszcz
Obwodnice podpisane
Robert Lida, 06 luty 2025, 13:52
Średnia:
0.0
(0 głosów)
W poniedziałek w siedzibie bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przy ulicy Fordońskiej podpisano umowy na wykonanie projektów oraz budowę obwodnic Sępólna i Kamienia w ciągu drogi krajowej nr 25. Pierwsze samochody nowymi obwodnicami mają pojechać na początku 2028 roku. Łączna długość obu obwodnic to 9 kilometrów, a wartość około 160 mln zł. W ten sposób kończy się ponad 20-letnia batalia o krajeńskie obwodnice.
Świadkami tej historycznej dla mieszkańców obu miast chwili byli m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel, wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego Aneta Jędrzejewska, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie Paweł Woźniak, starosta sępoleński Jarosław Tadych oraz burmistrzowie Sępólna Waldemar Stupałkowski i Kamienia Natalia Marciniak. Byli również parlamentarzyści, przedstawiciele samorządu województwa i urzędu wojewódzkiego. Podpisy pod kontraktami złożył dyrektor bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Sebastian Borowiak oraz prezes firmy Mirbud ze Skierniewic Jerzy Mirgos.
Przetarg, który wyłonił wykonawcę obu inwestycji, rozstrzygnięto na początku ubiegłego roku. Najkorzystniejsze oferty na obie obwodnice złożyło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Podpisanie umów planowano na czerwiec. Zamiast tego do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęła skarga na rozstrzygnięcie komisji przetargowej złożona przez jednego z przegranych. Izba oddaliła skargę i utrzymała w mocy rozstrzygnięcie przetargowe. Na tym jednak sprawa się nie zakończyła. Odwołanie od decyzji KIO trafiło do Sądu Okręgowego w Warszawie. Mimo wyznaczenia kilku terminów sąd nie rozpatrzył sprawy. W grudniu skarżący, czyli firma Polbud - Pomorze, ogłosiła upadłość i wkroczył do niej syndyk, który zdecydował o wycofaniu skargi z sądu. To umożliwiło finalizację postępowania przetargowego i podpisanie umów. Niestety, prawie rok można uznać za stracony.
Przetarg obejmował wykonanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) oraz budowę obwodnic. Obwodnica Sępólna o długości 6,5 km ma kosztować 115.377.076 zł, a obwodnica Kamienia o długości 2,5 km ma kosztować 43.249.160 zł. Różnica cen wynika nie tylko z długości obwodnic, ale przede wszystkim stopnia ich skomplikowania. W przypadku Sępólna obwodnica będzie przecinała dolinę rzeki Sępolenki, gdzie występują bardzo złe warunki gruntowe. Na tej obwodnicy powstanie aż 11 obiektów inżynierskich, m.in. kilkusetmetrowa estakada. W przypadku obwodnicy Kamienia planuje się 3 takie obiekty, w tym przeprawę nad rzeką Kamionką.
– Dzisiaj każdy chce żyć w takim miejscu , które jest wolne od wszelkiego rodzaju hałasu, tumultu, od zanieczyszczeń. Dlatego planujemy wybudowanie jak największej liczby tego typu obwodnic i rozwiązań komunikacyjnych, które z jednej strony ułatwią transport i komunikację, ale z drugiej strony pozwolą w normalny sposób żyć tym osobom, które wybrały te szczególne miejscowości jako swoje miejsce do życia. Bardzo się cieszę, że mamy za sobą najtrudniejszy etap, czyli przygotowanie do etapu budowlanego obu obwodnic – mówił minister Dariusz Klimczak, który chyba nie bardzo wiedział, gdzie wylądowała jego rządowa limuzyna, ponieważ Kamień Krajeński pomylił z Kamieniem Pomorskim, a Kujawsko-Pomorskie z Pomorzem. Kolejne przejęzyczenie członka obecnego rządu?
– To jest bardzo dobry dzień dla gminy Kamień Krajeński. Myślę, że mogę śmiało powiedzieć, że jest to przełomowy i historyczny moment. Jest to coś, na co bardzo długo czekamy. Od wielu lat zmagamy się z uciążliwościami związanymi z natężonym ruchem, zwłaszcza przez miasto Kamień Krajeński. W końcu ta chwila nadchodzi i myślę, że możemy spokojnie odetchnąć, że to się naprawdę dzieje – powiedziała burmistrz Kamienia Natalia Marciniak.
– Były takie osoby, które mówiły mi, że prędzej im kaktus wyrośnie zanim powstaną te obwodnice. Ja dzisiaj te osoby odwiedzę – dodał burmistrz Sępólna Waldemar Stupałkowski, który w ręku trzymał swój słynny konspekt zawierający wszystkie daty i wszystkie działania związane z przygotowaniami do budowy obwodnic Sępólna i Kamienia. Pierwsza data w tym materiale to 2002 rok.
– Mamy nieco ponad rok na uzyskanie ZRID-ów. Później postaramy się jak najszybciej wybudować te obiekty. Jesteśmy firmą lokalną. W związku z tym dołożymy wszelkich możliwych starań aby długo oczekiwany moment uruchomienia obwodnic stał się jak najszybciej – mówił prezes Mirbudu Jerzy Mirgos.
Zgodnie z umową ZRID dla obwodnicy Kamienia wykonawca ma uzyskać w ciągu 10 miesięcy, natomiast dla obwodnicy Sępólna w ciągu 12 miesięcy. Prace budowlane będą prowadzone w latach 2026-2028. Równolegle trwają prace nad przygotowaniem budowy tak zwanej małej obwodnicy Sępólna, czyli łącznika dużej obwodnicy z drogą wojewódzką nr 241.
Niniejszy tekst dedykujemy panu Edwardowi Maziarzowi, byłemu radnemu, który przez wiele lat jak lew walczył o obwodnicę Sępólna. Robił to w różny sposób. Łącznie z wyprowadzaniem ludzi na ulicę i blokowaniem ruchu na drodze krajowej. Pan Edward wie najlepiej jak mieszka się tuż przy tej drodze. Pamiętamy jak w jego dom wjechała kiedyś rozpędzona ciężarówka. Panie Edwardzie, opłacało się.
Komentarze do artykułu
Dodaj komentarz
Zaloguj się lub Zarejestruj aby dodać komentarz.
Zaloguj się
Najczęściej czytane
W Więcborku odbył się niecodzienny ślub. Przed ołtarzem...
A więc jednak szowinizm. Tego, co wydarzyło się w trakcie meczu 22....
– Kilka tygodni temu pisaliście o apelu samorządowców w sprawie...
Najwyżej oceniane
Pomysł zrodził się w naszej redakcji. Utrwalony został na mocno...
Rolnicy z całej Polski, także z terenu powiatu sępoleńskiego,...
Dwa ostatnie dni ubiegłego tygodnia kilkudziesięciu urzędników z...